وزیر بهداشت:

 سال آینده ۴ هزار بهورز جدید جذب خواهیم کرد

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی  گفت: برای سال آینده ۴ هزار بهورز جدید جذب خواهیم کرد، اما کافی نیست و باید این عدد باز هم افزایش یابد.

بهرام عین‌اللهی وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در همایش کشوری بهورزان، مراقبان سلامت و مربیان بهورزی، در که در مشهد برگزار شد گفت: امروز و در ایام‌الله دهه مبارک فجر یکی از بهترین برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهر امام هشتم (ع) برگزار شده و به جرات می‌گوییم بهورز مقدس‌ترین نیروی فعال در حوزه سلامت است.

او افزود: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، کشورمان فاقد نظام شبکه بهداشت بود و پزشکان بی‌کیفیت خارجی در کشور حاضر بودند و مرگ و میر بالای مادران باردار و کودکان زیر ۴ سال را داشتیم و در کنار آن آغاز جنگ تحمیلی را برای توقف قطار انقلاب داشتیم، اما این مشکلات ما را تسلیم نکرد و روز‌به‌روز پیشرفت کردیم و اکنون و در آستانه چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی جزو کشور‌های شاخص منطقه و جهان در حوزه سلامت هستیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: همچنین در سیل سال ۱۳۹۸ لرستان دیدیم که بهورزان در شرایطی بسیارسخت یاری‌گر سیل‌زدگان بودند، چیزی که هرگز در رسانه‌ها به تصویر کشیده نشد و باید این تلاش‌ها به‌خوبی نشان داده شود.

عین‌اللهی بیان کرد: بهورزان و مراقبان سلامت در خط مقدم نظام سلامت در شهر‌ها و روستا‌ها قرار دارند و تربیت نیروی انسانی توانمند و جامعه‌محور در شهر‌ها و روستا در دستور کار قرار گرفته است، ضمن اینکه باید بگوییم که در همه جای جهان از نام بهورز استفاده می‌کنند و این کلمه ایرانی معادل خارجی ندارد که جای بسی افتخار است که یک نام تماما ایرانی در سراسر جهان به زبان می‌آید.

وزیر بهداشت ادامه داد: بی شک بهورزان به عنوان نیروی سلامت کشور و شبکه بهداشت از مهمترین ارکان دستیابی به شاخص‌های سلامت به شمار می‌روند.

او تصریح کرد: پوشش بیش از ۹۸ درصدی خدمات بهداشتی، افزایش امید به زندگی به ۷۸ سال در بین ایرانیان، دسترسی ۹۴ درصدی روستا‌ها به آب آشامیدنی و همچنین کاهش مرگ و میر نوزادان به ۱۶ در یک هزار تولد، گوشه‌ای از این دستاورد‌ها بوده است.

وزیر بهداشت گفت: تنها کاستی نظام سلامت، شاخص ۱۳ درصدی مرگ و میر حاصل از استعمال سیگار است که از نمایندگان مجلس درخواست داریم با اخذ مالیات و افزایش قیمت این کالا، در بهبود کاهش این شاخص نیز ما را همراهی کنند.

عین اللهی بیان کرد: در دولت سیزدهم، ۸۵۰ پروژه درمانی در ۳۵ هزار مترمربع به بهره برداری رسیده است. علاوه بر آن توجه به پزشک خانواده که سال‌ها معطل مانده بود به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

او  تصریح کرد: همچنین افزایش ضریب نسخه الکترونیکی از ۱۰ به ۹۰ درصد در کشور و همچنین جذب چهار هزار بهورز از مهمترین اقدامات بهداشت و درمان در دولت سیزدهم بوده است.

۳۱ هزار بهورز در ۱۸ هزار خانه بهداشت کشور فعالیت می‌کنند. در پایان این همایش از بهورزان فعال دوران کرونا تقدیر به عمل آمد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.